CX/GL Te és Motorod
-
- Hozzászólások: 370
- Csatlakozott: 2014.11.28., pén. 09:23
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
Sziasztok!
Elolvastam az előző két oldalt de mivel dieseles vagyok nem értettem belőle semmit. Azt tudom, hogy nem régota vagyok a csapat tagja és már így is sok segítséget kaptam tőletek, és nagy valószínűséggel ezek után is rátok kell majd támaszkodnom.
Ha a Forrest féle gyújtás beválik és tudni fogjuk melyik motoré és megkapjuk mondjuk 23000 ft-ért akkor most a Forrestnek miért kerüljön 50000-be. Szóval én is támogatom 500-al.
Ugyanakkor az Oszyé is jó lehet. Tehát azt is támogatom 500 ft-al. Ha össznépileg csak egyik mellett szavaztok akkor azt támogatom 1000 ft-al.
Száz szónak is egy a vége írjátok meg, hogy hova utaljam a pénzt.
Köszi Zpityu
Elolvastam az előző két oldalt de mivel dieseles vagyok nem értettem belőle semmit. Azt tudom, hogy nem régota vagyok a csapat tagja és már így is sok segítséget kaptam tőletek, és nagy valószínűséggel ezek után is rátok kell majd támaszkodnom.
Ha a Forrest féle gyújtás beválik és tudni fogjuk melyik motoré és megkapjuk mondjuk 23000 ft-ért akkor most a Forrestnek miért kerüljön 50000-be. Szóval én is támogatom 500-al.
Ugyanakkor az Oszyé is jó lehet. Tehát azt is támogatom 500 ft-al. Ha össznépileg csak egyik mellett szavaztok akkor azt támogatom 1000 ft-al.
Száz szónak is egy a vége írjátok meg, hogy hova utaljam a pénzt.
Köszi Zpityu
- fgyozo
- Hozzászólások: 3815
- Csatlakozott: 2009.10.22., csüt. 16:32
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
-
- Hozzászólások: 782
- Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
- Tartózkodási hely: Nyékládháza
- Kapcsolat:
Re: gyújtás - milyet?
Uraim!
Egy kicsit utánaolvastam a gyújtás-témának, és a dolgok tisztázása végett leírom nektek, hogy mit tudtam meg. Eléggé a kályhától fogom kezdeni, elnézést kérek a hosszú szövegért. Ha valakinek van véleménye, valamit nem jól látok, szívesen látom a válaszát.
Gyújtás-típusok
A CX-ek kétféle gyújtással készültek. A korai modellek CDI (Capacitive Discharge Ignition) gyújtással voltak szerelve. Ezt a gyújtást hívtuk régen „tirisztoros” gyújtásnak is (tehát a tirisztoros és a CDI gyújtás ugyanaz!).
Ennek a gyújtásnak annyi a lényege, hogy a rendszer feltölt egy kondenzátort, aminek a töltéseit a gyújtótekercs primer oldalán keresztül „ellövi” a testre (amikor a tirisztor „begyújt”), és az így kialakuló hirtelen áramlökés feszültséget indukál a gyújtótekercs szekunder tekercsein, ez adja majd a gyújtószikrát. Annyit érdemes róla tudni, hogy 200V körül van a primer feszültség, tehát a CDI-vel még álló motornál is vigyázni kell, mert ha fel van töltve a rendszer, akkor akár ez a 200V csaphatja meg az embert.
(A másik rendszer a tranzisztoros megszakítású rendszer, ezek a „gyufásdobozos” NEC gyártmányú gyújtómodulok. Erről most nem írok.)
A CDI gyújtáson belül két fő csoportot lehet elkülöníteni: az egyik az egyenáramú, a másik a váltóáramú rendszer. A CDI-s CX-eken eredetileg a váltóáramú van, ami azt jelenti, hogy a generátorban elhelyezett gyújtás-töltő tekercsek váltakozó áramával töltjük fel a gyújtáshoz kellő energiát tároló kondenzátort. Ahhoz, hogy a kondenzátor feltöltődjön, és ne „hullámozzon”, ezt a váltakozó áramot diódákkal egyenirányítjuk, és innen a már fentebb leírtak szerint sütögetjük ki a kondenzátor töltéseit a gyújtótekercs felé.
A kondenzátor feltöltéséhez tehát a váltakozó áramú rendszer is egyenirányított áramot, vagyis egyenáramot használ. Nem mindegy, hogy a kondenzátor milyen feszültségre (hány voltra) töltődik fel, a 200V eléréséhez ehhez a feszültségszinthez méretezett tekercsek kellenek.
Az "inverteres" CDI annyit tud, hogy az akkumulátor csekélyke 12V egyenfeszültségéből csinálja meg a fent említett 200V körüli töltőfeszültséget. (Tehát ez egy DC/DC konverter, amit szokás –némileg pongyolán- inverternek is nevezni…) Figyelem! Bár nagy jelentősége nincs, de ebből máris látszik, hogy az „inverteres” CDI-t nem lehet akku nélkül használni (vagy legalábbis nem így szokták őket megépíteni).
A CX-ek CDI-s gyújtásrendszere nagyjából 3-részre osztható.
A CDI modul (1) maga, amit a töltőtekercsek (2) töltenek fel, és a jeladótekercsek (3) vezérelnek. A jeladótekercsekben annyi érdekesség van, hogy összesen (hengerenként) 3 tekercs kimenetének eredője határozza meg a gyújtás időpontját.
Ha a Forrest által „feldobott” CDI nem használja a 3 tekercset, akkor ez azt jelenti, hogy:
1. Vagy mikroprocesszoros a rendszer (mint az IgniTech) - -ebben az esetben vélhetően programozható.
2. Vagy valamelyik Honda gépnek a paraméterei vannak benne – és vagy programozható (amit egy bizonyos típushoz gyártott CDI-t feltételezve kétlek) – vagy nem programozható. Ez utóbbi esetben is kérdés, hogy a szaki át tudja-e írni a gyújtástérképet (pl. EPROM cserével), vagy abból indulunk ki, hogy az a bizonyos másik motor ugyanolyan előgyújtás-szabályzási karakterisztikával működik, ami megfelel a CX-nek is – na ez is érdekes lehet…
Van egy másik érdekes vonatkozása is a dolognak:
1. Tudjuk, hogy maguk a CDI-k hajlamosak a meghibásodásra.
2. De kérdés, hogy a CDI-t töltő/vezérlő tekercsek is számottevő hibaforrások-e?
Ha a tekercsekkel is van gond, akkor valóban célszerű áttérni az „inverteres” gyújtásra, de ha már itt tartunk, akkor inkább az IgniTech-et javasolnám, az ugyanis hozzáprogramozható a CX-hez, és már több CX-ben bizonyított.
Ha valaki szeretné megőrizni az eredeti töltő/jeladó rendszert (és bízik annak további működésében), akkor van lehetőség az eredetivel azonos működésmódú váltóáramú CDI gyártására, vagy beszerzésére. Egy finn ember csinált már néhányat, és mindenki elégedetten nyilatkozott róla. 77USD+postaköltség, ha jól rémlik, de az elérhetőségét még nem teszteltem. A képek alapján viszont egyértelmű, hogy szép munka, amit ezért a pénzért az az ember küld.
Szumma szummárum:
Vannak bevált alternatívák a gyári gyújtásrendszer kiváltására. Az, hogy ki melyiket választja, nekem teljesen mindegy. De tévedés, hogy nekünk kellene feltalálni a spanyolviaszt. A fenti alternatívák ára nem éri el az 50eFt-ot (lásd IgniTech weboldala).
Remélem, hogy mindenkinek segítettem abban, hogy a döntést önmaga hozhassa meg.
(Még egy apróság: az „inverteres” CDI beépítésével egyidőben a nem használt tekercseket egy ellenálláson keresztül testre kell vinni, mert ha nyitva maradnak, akkor a bennük indukálódó nagy feszültség tönkreteszi a szigetelésüket – emellett szerintem sugárzó antennaként is működhetnek.)
Egy kicsit utánaolvastam a gyújtás-témának, és a dolgok tisztázása végett leírom nektek, hogy mit tudtam meg. Eléggé a kályhától fogom kezdeni, elnézést kérek a hosszú szövegért. Ha valakinek van véleménye, valamit nem jól látok, szívesen látom a válaszát.
Gyújtás-típusok
A CX-ek kétféle gyújtással készültek. A korai modellek CDI (Capacitive Discharge Ignition) gyújtással voltak szerelve. Ezt a gyújtást hívtuk régen „tirisztoros” gyújtásnak is (tehát a tirisztoros és a CDI gyújtás ugyanaz!).
Ennek a gyújtásnak annyi a lényege, hogy a rendszer feltölt egy kondenzátort, aminek a töltéseit a gyújtótekercs primer oldalán keresztül „ellövi” a testre (amikor a tirisztor „begyújt”), és az így kialakuló hirtelen áramlökés feszültséget indukál a gyújtótekercs szekunder tekercsein, ez adja majd a gyújtószikrát. Annyit érdemes róla tudni, hogy 200V körül van a primer feszültség, tehát a CDI-vel még álló motornál is vigyázni kell, mert ha fel van töltve a rendszer, akkor akár ez a 200V csaphatja meg az embert.
(A másik rendszer a tranzisztoros megszakítású rendszer, ezek a „gyufásdobozos” NEC gyártmányú gyújtómodulok. Erről most nem írok.)
A CDI gyújtáson belül két fő csoportot lehet elkülöníteni: az egyik az egyenáramú, a másik a váltóáramú rendszer. A CDI-s CX-eken eredetileg a váltóáramú van, ami azt jelenti, hogy a generátorban elhelyezett gyújtás-töltő tekercsek váltakozó áramával töltjük fel a gyújtáshoz kellő energiát tároló kondenzátort. Ahhoz, hogy a kondenzátor feltöltődjön, és ne „hullámozzon”, ezt a váltakozó áramot diódákkal egyenirányítjuk, és innen a már fentebb leírtak szerint sütögetjük ki a kondenzátor töltéseit a gyújtótekercs felé.
A kondenzátor feltöltéséhez tehát a váltakozó áramú rendszer is egyenirányított áramot, vagyis egyenáramot használ. Nem mindegy, hogy a kondenzátor milyen feszültségre (hány voltra) töltődik fel, a 200V eléréséhez ehhez a feszültségszinthez méretezett tekercsek kellenek.
Az "inverteres" CDI annyit tud, hogy az akkumulátor csekélyke 12V egyenfeszültségéből csinálja meg a fent említett 200V körüli töltőfeszültséget. (Tehát ez egy DC/DC konverter, amit szokás –némileg pongyolán- inverternek is nevezni…) Figyelem! Bár nagy jelentősége nincs, de ebből máris látszik, hogy az „inverteres” CDI-t nem lehet akku nélkül használni (vagy legalábbis nem így szokták őket megépíteni).
A CX-ek CDI-s gyújtásrendszere nagyjából 3-részre osztható.
A CDI modul (1) maga, amit a töltőtekercsek (2) töltenek fel, és a jeladótekercsek (3) vezérelnek. A jeladótekercsekben annyi érdekesség van, hogy összesen (hengerenként) 3 tekercs kimenetének eredője határozza meg a gyújtás időpontját.
Ha a Forrest által „feldobott” CDI nem használja a 3 tekercset, akkor ez azt jelenti, hogy:
1. Vagy mikroprocesszoros a rendszer (mint az IgniTech) - -ebben az esetben vélhetően programozható.
2. Vagy valamelyik Honda gépnek a paraméterei vannak benne – és vagy programozható (amit egy bizonyos típushoz gyártott CDI-t feltételezve kétlek) – vagy nem programozható. Ez utóbbi esetben is kérdés, hogy a szaki át tudja-e írni a gyújtástérképet (pl. EPROM cserével), vagy abból indulunk ki, hogy az a bizonyos másik motor ugyanolyan előgyújtás-szabályzási karakterisztikával működik, ami megfelel a CX-nek is – na ez is érdekes lehet…
Van egy másik érdekes vonatkozása is a dolognak:
1. Tudjuk, hogy maguk a CDI-k hajlamosak a meghibásodásra.
2. De kérdés, hogy a CDI-t töltő/vezérlő tekercsek is számottevő hibaforrások-e?
Ha a tekercsekkel is van gond, akkor valóban célszerű áttérni az „inverteres” gyújtásra, de ha már itt tartunk, akkor inkább az IgniTech-et javasolnám, az ugyanis hozzáprogramozható a CX-hez, és már több CX-ben bizonyított.
Ha valaki szeretné megőrizni az eredeti töltő/jeladó rendszert (és bízik annak további működésében), akkor van lehetőség az eredetivel azonos működésmódú váltóáramú CDI gyártására, vagy beszerzésére. Egy finn ember csinált már néhányat, és mindenki elégedetten nyilatkozott róla. 77USD+postaköltség, ha jól rémlik, de az elérhetőségét még nem teszteltem. A képek alapján viszont egyértelmű, hogy szép munka, amit ezért a pénzért az az ember küld.
Szumma szummárum:
Vannak bevált alternatívák a gyári gyújtásrendszer kiváltására. Az, hogy ki melyiket választja, nekem teljesen mindegy. De tévedés, hogy nekünk kellene feltalálni a spanyolviaszt. A fenti alternatívák ára nem éri el az 50eFt-ot (lásd IgniTech weboldala).
Remélem, hogy mindenkinek segítettem abban, hogy a döntést önmaga hozhassa meg.
(Még egy apróság: az „inverteres” CDI beépítésével egyidőben a nem használt tekercseket egy ellenálláson keresztül testre kell vinni, mert ha nyitva maradnak, akkor a bennük indukálódó nagy feszültség tönkreteszi a szigetelésüket – emellett szerintem sugárzó antennaként is működhetnek.)
Üdv.
Pesta
Pesta
- fgyozo
- Hozzászólások: 3815
- Csatlakozott: 2009.10.22., csüt. 16:32
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
14603 ra
Pesta!
Magam részéről megköszönöm ezt a tanulmányt. Azt gondolom h ezt érdemes lenne feltenni állandó elérhetőséggel a SZERVIZ menüpontunkba.
Annyit máris magamévá tetem belőle hogy eddig magam is tévesen használtam…. szóval a gyufás doboz az a tranzisztoros gyújtás.
Pesta!
Magam részéről megköszönöm ezt a tanulmányt. Azt gondolom h ezt érdemes lenne feltenni állandó elérhetőséggel a SZERVIZ menüpontunkba.
Annyit máris magamévá tetem belőle hogy eddig magam is tévesen használtam…. szóval a gyufás doboz az a tranzisztoros gyújtás.
Kellemes dugó_mozgást, a párban
-
- Hozzászólások: 61
- Csatlakozott: 2009.10.27., kedd 19:54
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
És mi van azzal aki a csavart fagyit szereti?
-
- Hozzászólások: 761
- Csatlakozott: 2011.02.20., vas. 19:23
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
Szevasztok !
A torokfájós unokáknak én téli fagyit szoktam venni, mert a sima és a csavart fagyi az méreg drága. A különbözetet kipótolva már nekem is jut egy sorre. FIGYELEM !! Május 8. a fagyi napja. Féláron lehet nyalni !!
A torokfájós unokáknak én téli fagyit szoktam venni, mert a sima és a csavart fagyi az méreg drága. A különbözetet kipótolva már nekem is jut egy sorre. FIGYELEM !! Május 8. a fagyi napja. Féláron lehet nyalni !!
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára semegijanos 2015.05.07., csüt. 18:42-kor.
-
- Hozzászólások: 203
- Csatlakozott: 2012.05.15., kedd 09:02
- Tartózkodási hely: Hosszúpályi
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
Gyujtás!
valahol hallottam, hogy a ROTAX-nak van 1-2 motor tipusa ami a cx el azonos cdi-t használ. Ez csak pletyka szintű infó.
más: a gyújtás ezek szerint 2 részre bontható! 1 a cdi maga ( egy elektronikai egység, kint a motor váz részén valahol, és a jel, vagy indukciós egység a blokkban ( generátor tekercs)
valahol hallottam, hogy a ROTAX-nak van 1-2 motor tipusa ami a cx el azonos cdi-t használ. Ez csak pletyka szintű infó.
más: a gyújtás ezek szerint 2 részre bontható! 1 a cdi maga ( egy elektronikai egység, kint a motor váz részén valahol, és a jel, vagy indukciós egység a blokkban ( generátor tekercs)
-
- Hozzászólások: 370
- Csatlakozott: 2014.11.28., pén. 09:23
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
Pesta!
Köszönjük az információkat. Nagyon jó a leírás. (bár még mindig nem értem de ez nem a leírásból fakad hiszen teljesen anti talentum vagyok elektromosságból)
Mindenesetre ahogy olvastam van akinek tiszta a dolog. (Majd hozzájuk fordulok segítségért)
Üdv Zpityu
Köszönjük az információkat. Nagyon jó a leírás. (bár még mindig nem értem de ez nem a leírásból fakad hiszen teljesen anti talentum vagyok elektromosságból)
Mindenesetre ahogy olvastam van akinek tiszta a dolog. (Majd hozzájuk fordulok segítségért)
Üdv Zpityu
- Plero
- Hozzászólások: 398
- Csatlakozott: 2011.09.05., hétf. 13:44
- Tartózkodási hely: Nyíregyháza
- Kapcsolat:
Re: CX/GL Te és Motorod
Szép az ára. Kár, hogy nem teljesen eredeti
http://www.jofogas.hu/bekes/Honda_CX_50 ... tm?first=1
http://www.jofogas.hu/bekes/Honda_CX_50 ... tm?first=1
By Plero
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 24 vendég