#6173
Hozzászólás
Szerző: Pesta » 2016.08.10., szer. 09:06
Uraim!
Ezt a témát már korábban eléggé "körbeírtuk", de a konklúzió szerintem egyértelmű: ezeknek a motoroknak adott az áttételezése, amin változtatni elég nehéz... (Ebből a szempontból sokkal egyszerűbb a lánchajtás, de azért nem cserélném arra az összes motorom hajtását... elég az az egy...)
Az, hogy a "műszerek" mennyit mutatnak, eléggé bizonytalan. Ha az egyik műszer lefelé, a másik meg felfelé csal (lásd fordulatszámmérő és sebességmérő), akkor máris olyan számok jönnek ki, hogy csak na...
A végeredmény az, hogy ezzel a kérdéssel kár sokat foglalkozni (természetesen nem a fórumos eszmecseréről szeretnék lebeszélni bárkit is!). Ugyanis az áttételek fix mivolta miatt nincs mihez nyúlni - az egyetlen lehetőség a kerekek/gumik méretével játszani, de nagy mozgástér azokban sem nagyon van.
Az, hogy mennyit mutat a műszer, senkit ne zavarjon. A bennük levő mágnestányér is veszíthet a mágnesességéből. Vagy (szönyen hangzik, tudom!) egy É-D-i irányban sokáig tárolt motornál átmágneseződhet a tányér, ami bizonyára nem az eredeti "kalibrációt" hozza. Pl. nekem a Nagy Fehér CX650E-m olyan alacsony(!) értékeket mutat (fajtajellegéhez mérten, természetesen!), hogy már gyanús volt, miért nyílnak szét előttem "110"-nél az autók. Aztán leellenőriztem GPS-szel, és nagyot néztem... kb. 10-15km/h-val többel mentem, mint amennyit mutatott az óra! (A fordulatszámmérő dettó. Ezért gyanítom, hogy tárolási körülmények is "átkalibrálhatják" ezeket a műszereket.)
Egyébként gondolkodtam már olyan elektronikán, ami méri mindkettőt (sebesség és fordulatszám), és digitálisan kijelzi azokat. Az valószínűleg pontosabb értéket szolgáltat - de ettől még nem fog megváltozni a motor fordulatszáma.
Még valami:
Sokan abban a (szerintem) téves eszmében élnek, hogy a V-motorok nyomatékosak... Szerintem meg a köbcentivel jön a nyomaték. A CX-ekben az a nagyszerű, hogy a nyomatékleadásuk szép egyenletes, nem okoz váratlan meglepetést a gazdájának egy nagyobb gázadásra sem (szemben pl. egy "idegbeteg" sportmotorral...).
Mivel esetünkben 500ccm-ről beszélünk, ezt kell elfogadni, hogy ennyi van, a Hondánál így áttételezték, ahogy. Nyilván az az érzése az embernek (teljesen meg tudom érteni!), hogy ha ez a közel 50Nm elegendő arra, hogy közel 180-nal repítse a motort, akkor valószínű, hogy a már említett egyenletes nyomatékleadás miatt mondjuk 4000-nél rendelkezésre álló nyomaték is elég lenne a 100-hoz, nem kéne 5000-5500-on forognia. De ne felejtsük el, hogy ezek a motorok akkor születtek, amikor a Honda valami forradalmit alkotott, és amikor meg kellett felelni a már kibontakozóban levő teljesítmény-őrületnek is. A hatsebességes váltó akkoriban még nem volt gyakori... Ezt a kompromisszumot találták ki - szerintem nagyon szép eredménnyel.
Üdv.
Pesta