Alkatrész

Válasz küldése
maclas
Hozzászólások: 471
Csatlakozott: 2010.09.13., hétf. 18:37
Tartózkodási hely: Cegléd
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4331

Hozzászólás Szerző: maclas » 2018.03.23., pén. 18:50

Szia Norbi! Küldtem privi!! 8-)
Ha valami nem tetszik csinálj úgy mint a kutya!! Amit nem tud elásni, megenni, megdugni azt lepisili és tovább megy!!

Avatar
Oszy
Hozzászólások: 1982
Csatlakozott: 2010.05.13., csüt. 09:56
Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4332

Hozzászólás Szerző: Oszy » 2018.03.25., vas. 00:45

Pesta,

Nem mindegy h 12 v 14 AH. Ugyanis ez a kapacitása. Mint tudjuk egyes CX ek főleg hosszabb állás után nehezen indulnak. Nem mindegy hogy hányat tudsz indítani.
A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra.

Avatar
Plero
Hozzászólások: 398
Csatlakozott: 2011.09.05., hétf. 13:44
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4333

Hozzászólás Szerző: Plero » 2018.03.25., vas. 11:25

Oszy írta:Pesta,

Nem mindegy h 12 v 14 AH. Ugyanis ez a kapacitása. Mint tudjuk egyes CX ek főleg hosszabb állás után nehezen indulnak. Nem mindegy hogy hányat tudsz indítani.
Erről vélemény? https://www.hajnalakku.hu/dynavolt-moto ... l-yb14l-a2

vagy ez: https://alkatreszek.hu/var_14ah_j_yb14lb2_pl de ez 190A vagy 140A indító áramú?? mind a kettő szerepel a leírásban.
By Plero

Avatar
Oszy
Hozzászólások: 1982
Csatlakozott: 2010.05.13., csüt. 09:56
Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4334

Hozzászólás Szerző: Oszy » 2018.03.25., vas. 11:31

10-12e ft-nal ma már nem adnék többet. eddigi tapasztalatok alapján 3-4 év max élettartam. Meg a dicséret Yuasa is. Most Unibat van, ez lesz a 4. eve. majd kiderül.
A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra.

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

12Ah vs. 14Ah

#4335

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2018.03.25., vas. 12:25

Oszy!

Természetesen nem (teljesen) mindegy, hogy 12Ah vagy 14Ah. Utóbbi általában nagyobb, mint az előbbi.
De a különbség nagyjából ennyiben ki is merül - már ami a kapacitást illeti.

Tudjuk, hogy:

1. Az akkuk kapacitását néha a névleges kapacitás tizedének megfelelő kisütőárammal mérik. Néha meg a huszadával. Ez a kettő máris különböző értéket fog adni, mert minél kisebb a kisütőáram, annál nagyobb lesz a kivehető energia (Ah). Mondanom sem kell, hogy az egyes gyártók szívesen manipulálnak ezzel az aprósággal...

2. Fentiből következik, hogy a kb. 80A-es kisütés (azaz az önindítózás) során megint más kapacitás-értéket fogunk kapni. Nem állítom, hogy egy 14Ah-s nem fogja kicsivel tovább bírni, mint a 12Ah-s, de ha már az a 2Ah a döntő, akkor már régen rossz!

3. Ha a CX-et nehéz beindítani, akkor érdemes segíteni neki, pl. friss benzint adni a karburátornak, vannak erre praktikák, ki-ki a számára beváltat használja. Az akku tavaszi leharcolása egy percekig elhúzódó köszörüléssel nem jó kezdet. Az önindítónak sem tesz jót.

4. Pár éve még vitatkoztam volna az alábbi állítással, de az idei szezonra 4 akkut töltögetek az asztalomon, amelyekből 3 zárt, a negyedik pedig a már (egyébként nem alaptalanul) dicsért 190A indítóáramú hagyományos Varta akku. Szépen sorban töltögetem őket, és egyértelműen látszik, hogy a felitatott elektrolitos akku (zárt akku) önkisülése lényegesen lassabb, mint a folyékony-savas akkué. Egy napokkal ezelőtt a töltőről levett zárt akku esetében 13,0V üresjárási feszültség mérhető, ami azért nem rossz érték. A sima savas akku esetében gyorsan lemegy a feszültség 12,85V körülre, majd onnan lassacskán, de nagyon biztosan megy 12,6V tájékára, ahol már határozottan odafigyelést követel.

Fentiek alapján tehát, ha azonos méretű akkuk közül lehet/kell választani, akkor inkább választanám a (névleg) kisebb kapacitású zárt akkut, mint a hagyományosat. Persze csak akkor, ha a pénz nem számít.

Egyébként pedig mindenki azt csinál és azt vesz, amit akar. :-D
Üdv.
Pesta

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4336

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2018.03.25., vas. 12:52

Plero!

Megnéztem: ugyanilyen Varta akku van nekem is, csak balos gázkivezetésű, azaz B2 a vége, nem A2.

A többi stimmel. 190A indítóáram -18 fokon.

Szerintem jó akku.
De ha a zártat veszed, meg tudlak érteni.
Üdv.
Pesta

Avatar
Oszy
Hozzászólások: 1982
Csatlakozott: 2010.05.13., csüt. 09:56
Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4337

Hozzászólás Szerző: Oszy » 2018.03.25., vas. 14:42

Pesta,
Nem értek veled egyet.
NAgyon sokat foglalkozom aksikkal, már az RC modellezés miatt is.
Ma is kb 12 aksippakkot töltöttem fel....mind1

Szóval az h 12 v 14 azért nem mindegy, mert az az u.n C (kapacitás) amit Ah azaz amper/órában adnak meg. Ez azt jelenti hogy egy órán keresztűl mekkora árammal terhelhetó a teljes kisülésig.
A2-ik amiér érdekes, hoyg hányszorosát a C értéknek képesek leadni, természetesen rövidi ideig.

Egy 14Ah aksi ami tud 210 Ampert leadni inditáshoz, az 210/14=15C
Ha ugyan ezt akarjuk egy 12Ah (csakhogy maradjunk a számoknál) és a konstrukció ugyan az akkor ez 12Ah*15C=180A és máris 30 amperrel kevesebb van.

Ez akkor érdekes ha szükség van 190 amperre akkor a 12AH-s azonos konsztrukciójú nem fogja tudni.

Tehát az, hoyhóg mekkor a névleges kapacitás fontos +a ennek hányszorosát tudja leadni (ami C-vel jelőlnek).
A zilyen inditó aksiknál nem a C-értéket adják meg , ne kelyen matekozni, hanem a max áramot amit le tud adni, úgy, hogy ne károsodjonn és ne robbanjon fel.

Természetesen egy akksit sosem úgy kell méretezni, hogy pont akkora legyen amekkora kell(áramragondolok nem centire) hogy sokkal nagyobb legyen akér duplája. igy több inditást bír, nincs melegedés, tovább tart stb..
A Cx inditóárama lehet 80A de hidegen regel, az első forgás előtt ez akár 200A közelében van. Tehát az aksinak bírni kell.
Ezért kell legalább 190es akksi.

Se természetesemún aki rám halgat azt csinál amit akar. :)

U.I. Igen, zárt v savas... ezt mindenki döntse el, de biztos annyival eggyik se jobb a másiknál amnnyivel drágább.
2. Én motorozni akarok nem borulni...A savas sem folyik ki azonnal....
Ha már akkor a baj akkor a zárt is megrepedhet.
Nálam ez esetben az ár diktál. VIGYÁZAT! nem minden zárt aksi jó! A legtöbbjük munka akksi= hosszú élettartam de 0 indítóáram! Mindig elolvasni a speckóját! Azaz lehet elinditj a amocit de azzal meg is ölted az akksit.

Zárt akksi nem= zselés, de mégis annak árulják és sokan annak mondják. A 2 nem 1! A zselés a tuti. A zárt az savas, csak gondozásmentes.Ott a vizpára van visszaforgatva...
A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra.

Avatar
Plero
Hozzászólások: 398
Csatlakozott: 2011.09.05., hétf. 13:44
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Alkatrész

#4338

Hozzászólás Szerző: Plero » 2018.03.25., vas. 15:22

Egyszer volt egy kis időm és ellátogattam egy villamossági műhelybe, honom alatt 2db CX önindítóval. Megmértük az üresjárati áramfelvételét az önindítóknak. az egyik 40A a másik 45A volt!!! Ezekben az önindítókban 2db szénkefe van!! A CX Turbo-ban pedig 4db. Miért??

Akku konkluziója VARTA 14Ah-s 190A-es indítóárammal. https://akkubox.hu/termek/121/varta-pow ... -514011014
By Plero

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

Re: Akkuk

#4339

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2018.03.25., vas. 19:33

Oszy!

Elfelejtettél vmit: a Plero által beküldött linkeken az egyik zárt akku 210A(!) indítóáramot tud, annak ellenére, hogy kisebb kapacitású (mint 14Ah/190A). Az indítóáramot nem azért adják meg, hogy ne kelljen matekozni, hanem azért, mert két azonos kapacitású akku indítóárama simán, akár jelentős mértékben eltérő lehet.

A LiPo akkukat nem nagyon lehet összehasonlítani a savas indítóakkukkal. Azazhogy össze lehet őket hasonlítani, de semmi közük egymáshoz.
A LiPo akkuk nagyon nagy áram leadására képesek, mint írtad is, limitálni kell az áramleadásukat, mert veszélyesen felmelegednek (akár ki is gyulladnak, fel is robbannak). A töltésük is felügyelettel működik, és ugye nem ritka (sőt!) az akkuba beépített töltésszabályzó elektronika sem.
A LiPo akkuk egyik ismérve, hogy szinte a teljes névleges tárolt energiájukat képesek leadni úgy, hogy közben alig veszítenek a feszültségükből. Ez ugye a savas akkukra nem áll meg, ezért döglött egy savas akku már a kapacitásának a felénél is. Lehet rázogatni, melegíteni, pihentetni, de mindenképpen idő kell neki, mire újra használható lesz - és ha nem kap töltést, akkor megdöglik.
(Ma már motorba is lehet LiPo akkut kapni, kb. félakkora "hasznos" térfogatot igényelnek ugyanakkora kapacitáshoz, csak még közel 200€ az áruk. Ez utóbbit részben kompenzálja az, hogy állítólag 10 évet simán kibírnak. Na erre vonatkozóan nincs tapasztalatom...)

Még valami az indítóakkukról: mint a nevük is sugallja, pontosan az a lényegük, hogy beindítsák a járművet. Mivel a motor benzinüzemű (maradva a motorjainknál), az akku addig szolgál energiaforrásként, amíg áll a motor. Utána már csak pufferel, vagyis a generátor által termelt árammal hagyja magát feltölteni. Üzem közben az akku dolga, hogy feltöltődjön, de nettó energiát már nem szolgáltat, mivel a fogyasztókat a generátor árama tartja életben. (Ha az akku energiát adna le, akkor az azt jelenti, hogy a napi használat mellett is töltögetni kellene, ez pedig ugye nyilván nincs így.)

A villamos üzemű modellek akkuja elsődleges energiaforrásként működik, vagyis nettó energialeadók. Azok kapacitása valóban fontos.

Tehát - indítóakkuk esetében - az akku elsődleges feladata az indításhoz kellő energia biztosítása. Jól működő motornál megnyomod a gombot és indul a motor. Az indítás sikeressége attól is függ, hogy az akku mennyire jól hajtja a motort. Erre vonatkozóan pedig az indítóáram a fontosabb tényező, nem pedig a kapacitás.
(Csak egy kis matek: tekerjünk az egyszerűség kedvéért 3,6mp-ig 100A-rel, ez pontosan 0,001h*100A = 0,1Ah. Ez pedig ugye távol áll a 12Ah-tól is, meg a 14Ah-tól is...)

Az, hogy erre a 3,6mp-re 150A indítóáram áll-e rendelkezésre, vagy 210, na az nem mindegy. Pontosabban az a nem mindegy, hogy az indítás közben az akku feszültsége mennyire csökken le. Nem vágom a méréstechnikát, de bizonyára úgy határozzák meg az indítóáramot, mint azt az áramot, ahol az akku feszültsége x érték alá esik - annak belső ellenállása következtében.
Üdv.
Pesta

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

Re: Akku még mindig

#4340

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2018.03.25., vas. 19:43

Oszy!

A borulásról: én se akarok borulni. Eddig a CX-szel 2x "sikerült", pedig elhiheted nekem, nem akartam. :D

De azt tapasztalati tényként állíthatom neked, hogy:
1. A sav azonnal elkezd kifolyni, ha olyan helyzetbe kerül a nyitott akku.
2. Néhány másodperc elég ahhoz, hogy a vázat megmarni képes savmennyiség kerüljön ki. (Ez is saját tapasztalat. Direkt fehérrel festettem le a vázat azon a helyen, hogy később is emlékezzek rá, és ha el is adom a motort, nem fogom elhallgatni, hogy történt vele ilyesmi - szerintem ez legyen a legnagyobb baja!)
3. Ha a kifolyt savat (ezesetben nem vízzel!) elfelejted pótolni, akkor felborul a cellák egyensúlya, és az akku rövidesen tönkremegy.

Az árbeli eltérés 18eFt a 12eFt-tal szemben.
Amit nyerhetsz vele:
1. Nagyobb indítóáram, könnyebb indítás - az okát nem tudom, de a Plero által küldött adatok szerint ez van!
2. Nincs savgőz, ami megmarja a vázat. Főleg régebbi motoroknál elég csúnya egy elhanyagolt akku-szekció.
3. Nincs elektrolit/víz pótolgatás, csak tölteni kell.

Nem tisztem, hogy bárki zsebében is turkáljak. A két akkutípusnak (még) megvan a maga létjogosultsága, de a közöttük fennálló különbségeket nem szabad elbagatellizálni.
Üdv.
Pesta

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 29 vendég