#3212
Hozzászólás
Szerző: Pesta » 2014.11.24., hétf. 11:51
Sziasztok!
Az ólompótló adalékok használatával kapcsolatosan szeretnék pár gondolatot megosztani veletek.
1. Eredetileg az ólom-tetraetilt az üzemanyag oktánszámának növelésére használták. Ez ugyanis késleltette a benzin öngyulladását, így lett lehetséges egyre nagyobb sűrítési arányú motorokat építeni a nagyobb teljesítmény eléréséhez. A motorjainkhoz passzoló oktánszámot ma már „röhögve” elérik a kúton tankolható benzinek, tehát emiatt már nem kell ólompótlót használni.
Érdekes adalék a sztorihoz, hogy hasonló hatása van az etanolnak is (etil-alkohol), de mivel az ólom-tetraetil nagyobb pénzt hozott a licenc birtokosainak, így azt terjesztették el… (No comment…). A gyárakban meghalt munkásokra eleinte azt mondták, hogy megőrültek, azért kellett rájuk kényszerzubbonyt húzni… Csakhogy az őrület nem volt véletlen, súlyos agyi elváltozásokat eredményez az ólom…
2. Váratlan mellékhatásként jelentkezett a „felső kenés” szerepe ennél az adaléknál. Vagyis nem ez volt a cél, de utólag ezt is „hozzámagyarázták” – valószínűleg nem teljesen megalapozatlanul. A kipufógószelepek és szelepvezetőik közötti kenést írják a weben több helyen is. Ugye pont ez a hely az, ahol igazából se olaj, se más nem nagyon ad kenést. Tehát ide jól jöhet az adalék, de a mai benzinekben már valószínűleg ez is benne van, hiszen a modern járművekhez nem töltenek semmi extra adalékot.
3. Amerikából már a 70-es években kitiltották az ólom-tetraetilt, rájöttek ugyanis, hogy súlyosan mérgező anyagról van szó! Az ember legérzékenyebb rendszerén, a légzőrendszeren keresztül mérgezett sokáig ez az anyag. (Sajnos Magyarországon erre 2 évtizedet még várni kellett… Miért is van annyi rákos beteg…?)
4. Az ólom-tetraetil 70-es években történt kitiltása nyilván arra sarkallta a gyártókat, hogy a fent említett alkatrészeket kopásállóbbá tegyék, tehát a szelepvezetők és a szelepülékek jobb anyagból készültek, ami mögött hangoztatottan is az ólommentes benzin használatának való megfelelés állt. (Ezt egy CX-es manual-ban is olvastam, majd előkotrom valahonnan.)
Innentől kezdve úgy gondolom, hogy az ólompótló adalék használata hitkérdés. Ha valakinek ez kell, tegye. Bár kíváncsi lennék rá, hogy mi van benne, lehet, hogy az sem éppen „vitamin”… Moli mintha egyszer azt írta volna itt a fórumon, hogy CX-ek szelepülékei „nem vajból vannak”. Szóval az ő tapasztalata az (Moli, javíts ki kérlek, ha tévedek!), hogy a CX-ek esetében az új, kopásálló anyag nem csak marketing-fogás volt.
Másfelől tudomásul kell vennünk, hogy a motorjaink élettartama sem örökkévaló, szóval arra hajtani, hogy ezzel tovább tart, szerintem felesleges, mert ennyire nem rosszak a CX-ek, hogy ettől függjön az élettartamuk. Régi, 50-éves, muzeális értékű motoroknál nyilván lehet ennek jelentősége, de egyszerű motorosokként, egyébként jól megépített motorokkal nem érzem szükségét ilyenféle adalék használatának.
Üdv.
Pesta