Szia Norbi!
Isten hozott a csapatban!
Elöljáróban: érdekelne, hogy milyen indíttatásból fontolgatod a CX-et, bár ez talán nem is annyira fontos. Amit viszont ki merek jelenteni az az, hogy hazai viszonylatban az egyik „legélőbb” típus-specifikus közösséget tudhatja maga mögött ez az oldal - ezáltal a CX-esek is. Ez elég vicces annak tudatában, hogy lassan 40-éves (Úristen, mikor megvettem az elsőt, még „csak” 17 éves volt!) motorokról beszélünk – ráadásul nem is egy gyakori darab! - , de talán ez is nagyon jól szemlélteti, hogy ezzel a típussal nem hiábavaló dolog foglalkozni, meghálálja a törődést, és sok szép km-t adhat a gazdájának egy ilyen motor.
Mindenképpen javaslom a fórum végigolvasását, elsősorban onnan eleve sok információhoz juthatsz a – civakodásoknak pedig ne tulajdoníts nagy jelentőséget, mi is emberek vagyunk!
Amit érdemesnek tartok megnézni egy motoron – maradjunk a CX-eknél:
1. Általános állapot. Érdemes begyűjteni egy kis típusismeretet, hogy tudd, mi az, amiről ránézésre látható, hogy már „tákolták”. Egy ismerősöm véleményét osztom, miszerint ahogy halad az idő, egyre inkább érték a gyári állapotú motor – ellenére az egyébként a CX-eket erősen sújtó Cafe-Racer járványnak… (Bocs, Forrest!)
Ez alapján leszűrheted, hogy nem egészen értem az átépítési szándékodat, de ezt nem is részletezted. A te döntésed, de tudj róla, hogy egy szép állapotú CX/GL szétfűrészeléséért a hardcore CX-esek körében minimum felvont szemöldök jár, ezért ha tanácsolhatom, ne mutogasd mindenkinek az „előtte-utána” képeket! Ellenben egy roncstelepi-színvonalú CX bármilyen formában történő megmentése dicséretes dolog.
Az utóbbi időben olyan szintre emelkedett a CX-ek állagmegőrzési hulláma, hogy egy-egy találkozónkon már nem is lehet látni CX-et, mert mindenki más motorral megy – amit nem sajnál „nyúzni” - vagy urambocsá’ autóval...
2. A motort meg kell hallgatni, nem jár-e sántán (másfél hengeren), nem surrog-e feltűnően zajosan a vezérműlánc a feszítőn, és mennyire veszi agilisan a fordulatszámot. (Persze mindez terhelten is ellenőrizendő.) Nem lötyög-e a vezérműtengely végére „aggatott” ventilátor? Ha álló helyzetben forralná a vizet: egyáltalán, rajta van a ventilátor?!
3. Ha a motor hátulján, a karburátorok alatt áll egy pár csepp hűtőfolyadék, az nem igazán jó jel, ott van a vízpumpa, a tömítése időnként cserés – többnyire motorblokk kiszerelése után.
4. Elszíneződés a hengerfejek alatt a tömítéstől lefelé? Ez leginkább az „ezüstblokkos” 500-asokon észrevehető, a feketeblokkos 650-esek már elrejtik, ha nem nézed meg közelről is alaposan.
5. Érdemes pillantást vetni a kiegyenlítő-tartályra: ha nem látszik a trutyitól a benne levő lé, akkor ott komoly bajok lehetnek.
6. Feszmérőt tenni az akkura járatás közben. Ha fordulaton nem emelkedik a feszültség 14V közelébe, akkor a töltéssel baj lehet.
7. Terhelés közben az 5000 fölött „megálló” motor valószínűleg CDI (gyújtáselektronika) hibás. Pótolható a dolog (pl. kínai gyújtással), de tudni kell róla, elég kellemetlen érzés lehet az első előzéskor szembesülni vele…
8. A karburátorok – ha tiszták- köszönhetően a fémdugattyús tolattyúnak általában problémamentesek, de a motorfék-üzemi membránok (a karburátorok oldalán) bármelyikének kiszakadása esetén a kipufogóban lezajló utóégést és többletfogyasztást eredményeznek.
9. A kardánhajtással nagyon ritkán van baj. Amiről eddig hallottam, az a szöghajtás kimenő tengelye (ami a kereket hajtja) és a kerékre erősített „ötszög” belső fogazása közötti probléma – egy idő után elnyíródhat, ha nincs legalább gumicserék alkalmával megzsírozva.
10. A Comstar kerekekről se hallottam még semmit (a „sajtóban” olvasható vészmadárkodáson kívül), persze más lehet, hogy igen.
Nagyjából ennyi.
Azt érdemes belátni, hogy ezek motorok már régiek, és bármikor bármi történhet velük. De ha jó gazdáik voltak, és nem műszaki horrortörténet volt az életük, akkor nagy baj nem valószínű.
Még valami: nem látszik, hogy hol laksz. Bár, ha egy pécsi motor van a közeledben, akkor valószínűleg épp „átellenben”…
A modell kiválasztásában talán az is fontos lehet, hogy milyen magas vagy. Magamfajta langaléták elég viccesen mutatnak a sima CX-eken, egy Eurosport már kényelmesebb.
Végezetül: ezek a motorok csak annak valók, aki vagy hajlandó pénzt áldozni a feljavításukra, vagy/és hajlandóak saját maguk szerelni (ez utóbbit lehet a motorral való ismerkedésként felfogni).
Üdv.
Pesta