CX/GL Te és Motorod

Válasz küldése
Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

2849 ... "Kompressziómérés"

#3911

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2013.03.11., hétf. 17:25

Uraim!

A kompressziómérés témához szeretnék hozzászólni.
Egy időben engem is foglalkoztatott az a kérdés, hogy ha pl. 10:1-es kompresszióviszony van megadva, akkor hogy lehet a sűrítési végnyomás (merthogy valójában ezt mérjük, ez a korrekt fogalom!) ettől nagyobb szám.

Szeretném előre leszögezni, hogy 7 bar sűrítési végnyomás már erős kopást jelez, azzal tovább üzemelni szerintem istenkísértés. Moli tapasztalata legyen a mérvadó, több motort látott már szétszedve (mint én :-D ), de én a magam motorjain (a 650-eseken) is 13 bar végnyomást mértem korábban.

A lényeg az, hogy a két henger között ne legyen túlzott eltérés (1,5bar szerintem már határeset), illetve a megadott tartományon belül maradjunk.

A mérést előírás-szerűen, vagyis csutkára húzott "gázzal" kell mérni, hogy jó nagy levegőt tudjon venni a motor, amit aztán összenyomhat. (Ezek után el lehet gondolkodni azon, hogy miért fogyasztanak a benzines motorok többet, mint a dízelek, amelyek mindig teleszívhatják magukat levegővel, szemben a benzinesekkel, amelyek szinte mindig fojtott üzemben mennek.)

Visszatérve az első felvetésemhez: a tizedrészére összenyomott gáz nyomása akkor lesz tízszerese a kiindulásinak, ha közben a hőmérséklete nem változik, vagyis a keletkező hőt egyből le is tudja adni. (Ezt hívják adiabatikus állapotváltozásnak, ha jól rémlik.)
Na ilyen a valóságban szinte sose fordul elő, legalábbis nem valószínű, hogy ha a dugattyú, amely akár csak az indítási fordulatszámon üzemel is, adna lehetőséget a felmelegedett gáz lehűlésére a kompressziós ütem végén. Ez a melegedés hozza a további nyomásnövekedést.

Ha emlékeztek még a képletre: a p1xV1/T1 = p2xV2/T2

A tizedére csökkenő térfogat adja a tízszeres nyomásnövekedést, de a T2/T1 (Kelvinben kifejezve) adja ennek a "szorzóját", így jön ki az, hogy a T2 kb. 1,3-szer nagyobb, mint a T1 (azaz 0 fokos "belélegzés" esetén kb. 80 fok környékén van a levegő hőmérséklete a sűrítési ütem végén, amit azért érzünk kevesebbnek, mert a kipufogás közben gyorsan expandál. Itt újra szeretném a figyelmeteket az "öngyulladós" dízelmotorok működési elvére felhívni.)
Üdv.
Pesta

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

2850 ... "Kompresszióméréshez"

#3912

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2013.03.11., hétf. 17:28

Maclas, a méréshez még valamit:
a mérés időtartama nem egy löket kell, hogy legyen, hanem néhány másodpercig kell "pumpálni" a mérőműszert a dugattyúval. A végnyomás értékénél meg fog állni a műszer, ott a dugattyú már nem tud további gázt bepumpálni, tehát elértük a valódi végnyomást.
Üdv.
Pesta

Avatar
Oszy
Hozzászólások: 1987
Csatlakozott: 2010.05.13., csüt. 09:56
Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Kapcsolat:

2851

#3913

Hozzászólás Szerző: Oszy » 2013.03.11., hétf. 17:42

Pesta,
Ez szép, fizikával alátámasztva! ennél pontosabban nem kell, én még nem találkoztam olyan autószerelővel aki ez így pontosan számolná. Gratula!

Ha nem jó valami azt mondják"Majd bekopik" :lol: :lol: :lol:
A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra.

Avatar
Oszy
Hozzászólások: 1987
Csatlakozott: 2010.05.13., csüt. 09:56
Tartózkodási hely: Székesfehérvár
Kapcsolat:

Re: CX/GL Te és Motorod

#3914

Hozzászólás Szerző: Oszy » 2013.03.11., hétf. 17:44

Adiabatikus állapotváltozás

Adiabatikus állapotváltozás p-V diagramon. W jelöli a külső munkát.

Az adiabatikus állapotváltozás vagy adiabatikus folyamat olyan állapotváltozás, amely során a termodinamikai rendszer és környezete között nem jön létre hőátadás. Ideális gázok esetében, amelyeknek nincs belső súrlódása, az adiabatikus állapotváltozás egyben izentrópikus állapotváltozás is, vagyis a folyamat során a rendszer entrópiája nem változik.
Wikipedia
A vélemény olyan, mint a segglyuk. Mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra.

Avatar
Pali
Hozzászólások: 499
Csatlakozott: 2009.12.01., kedd 17:51
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

2852

#3915

Hozzászólás Szerző: Pali » 2013.03.11., hétf. 18:14

2849-re:

Pesta gratulálok ez nagyon tudományos volt, mikor olvastam úgy éreztem megint az iskolapadban ülök. :lol:

Annyit még hozzáfűznék a témához hogy ahogy Pesta írta a 7 bar-os sűritési végnyomás annyira alacsony hogy ennél már egy CX szerintem be sem indulna.

maclas
Hozzászólások: 471
Csatlakozott: 2010.09.13., hétf. 18:37
Tartózkodási hely: Cegléd
Kapcsolat:

2853

#3916

Hozzászólás Szerző: maclas » 2013.03.11., hétf. 20:36

Uraim! Köszönöm a hozzá-m szólásokat a kompresszió ügyében! :) Különösen Pesta írása tetszik ami már majdhogynem tudományos!

2852-re a 7-es végnyomásnál, nehezen indulna??? :?: Ehhez képest a gépem - miután kicseréltem a híres Yridium gyertyát - azóta is 1 fordításra indul! :!: Én már motoroztam az idén többször is de eddig mindig hibátlanul ment és indul könnyen, olajat nem eszi és a gyertyáim is teljesen szárazak és világosak ( az őz barnánál kicsit fehérebbek )! Mivel a télen főtengely csapágyazni kellett - mint ahogy régebben írtam - szétszedéskor direkt figyeltünk a gyűrűk állapotára de semmi nem utalt arra, hogy cserélni kellene!!! Ezért állok értetlenül a végnyomás előtt :o :o .
Ha valami nem tetszik csinálj úgy mint a kutya!! Amit nem tud elásni, megenni, megdugni azt lepisili és tovább megy!!

Avatar
Pali
Hozzászólások: 499
Csatlakozott: 2009.12.01., kedd 17:51
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

2854

#3917

Hozzászólás Szerző: Pali » 2013.03.11., hétf. 22:56

2853-ra:
Ebből kifolyólag kizárt hogy a sűrítési végnyomásod 7 bar. Vagy rosszul méred vagy a műszered nem jó.

Avatar
Plero
Hozzászólások: 398
Csatlakozott: 2011.09.05., hétf. 13:44
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

2855

#3918

Hozzászólás Szerző: Plero » 2013.03.12., kedd 09:03

By Plero

Pesta
Hozzászólások: 782
Csatlakozott: 2011.04.21., csüt. 15:18
Tartózkodási hely: Nyékládháza
Kapcsolat:

2856

#3919

Hozzászólás Szerző: Pesta » 2013.03.12., kedd 09:07

Uraim!

Nincs ebben semmi tudományos, középiskolás tananyagból merítettem.
Pusztán azért szeretek ilyesmiről írni, mert jólesik, ha néha más is érdeklődik a hasonló témák iránt, és az is jólesik, ha valaki általam tanulhat új dolgokat.
Üdv.
Pesta

moli
Hozzászólások: 314
Csatlakozott: 2009.11.13., pén. 19:52
Kapcsolat:

2857

#3920

Hozzászólás Szerző: moli » 2013.03.12., kedd 10:42

Kompresszió még még mééég!

Tegnap nem voltam elég pontos, mert emlékezetből írtam az értéket és a mértékegységet is, bár az eltérés a kettő között szinte semmi, kis tételben elhanyagolható :D . Az általam mért nem kevés cx jellemző nyomásértéke 11,5-12,5 körül alakult, ismétlem szinte mindegy, hogy atmoszférának /kg/cm2/, vagy bar-nak nevezzük, ill., hogy a műszerünk miben mér.
Maclas! Az Iridium gyertya pedig tudja is azt, amiről híres. :D moli
kompresszió.jpg

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 14 vendég